Exhibition spaces, policies, and incentives for regional audiovisual production. The case of the General Pico Film Festival, La Pampa (2015-2023)

Main Article Content

Paula Inés Laguarda

Abstract

The General Pico Film Festival, held in the province of La Pampa, reached its seventh edition in 2023, not only as a sustained exhibition space, which aims to educate audiences through quality programming but also as an ambit that has impacted regional audiovisual production. In dialogue with other works that have examined the synergies produced by festivals at the regional level, the article proposes to investigate its role as a space for linking Pampa’s filmmakers-producers, and the impact that its activities have had in the incipient institutionalization of the provincial audiovisual field. At the same time, these aspects are related to others that can dilute their incidence, such as the concentration of activity in the northern part of the province, the lack of sustained cultural policies to promote audiovisual production, as well as the discrepancies between filmmakers and programmers about the role of the festival and the evaluation of regional productions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Laguarda, P. I. (2024). Exhibition spaces, policies, and incentives for regional audiovisual production. The case of the General Pico Film Festival, La Pampa (2015-2023). Historia Regional, (54), 1-18. Retrieved from https://historiaregional.org/ojs/index.php/historiaregional/article/view/1002
Section
Dossier
Author Biography

Paula Inés Laguarda, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas / Universidad Nacional de La Pampa

Licenciada en Comunicación Social (Universidad Nacional de La Plata) y Doctora en Ciencias Sociales y Humanidades (Universidad Nacional de Quilmes). Investigadora Adjunta (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Instituto de Estudios Históricos y Sociales de La Pampa. IEHSOLP, CONICET-UNLPam). Profesora en la Facultad de Ciencias Humanas (Universidad Nacional de La Pampa). Argentina.

References

Bandieri, S. (1995). Acerca del concepto de región y la historia regional: la especificidad de la Norpatagonia. Revista de Historia, (5), 277-293. Recuperado de: http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/historia/article/view/688

Barnes, C.; Borello, J. y Pérez Llahí, A. (2014). La producción cinematográfica en la Argentina: Datos, formas de organización y tipos de empresas. H-Industria. Revista De Historia De La Industria Y El Desarrollo En América Latina, 14(8), 17-49. Recuperado de https://ojs.econ.uba.ar//ojs/index.php/H-ind/article/view/655

Barrios, C. (2021). Festivales de cine regionales en la configuración de la escena audiovisual federal. Dos casos de la provincia de Corrientes (Argentina). Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA), (19), 117-132. Recuperado de http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_2.php&obj=419&vol=19

Dobrée, I.; Escalante, G. y Schmunck, B. (2022). Abrir pantallas: vínculos entre festivales audiovisuales y jóvenes realizadores en Argentina. En: A. L. Lusnich, A. Cuarterolo y S. Flores, Cines regionales en cruce Un panorama del cine argentino desde un abordaje descentralizado (pp. 297-320). Buenos Aires: EUDEBA.

Flores, S. (2019). La producción regional en el cine argentino y latinoamericano. Imagofagia, (20), 279–298. Recuperado de http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/115

González, L. (2014). Políticas subnacionales de fomento a la producción audiovisual. Experiencias en la Argentina. Eptic Online, 16(3), 150-166. Recuperado de https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/150/pdf

Heredia, P. (2007). Regionalizaciones y regionalismos en la literatura argentina. Aproximaciones a una teoría de la región a la luz de las ideas y las letras en el siglo XX. En: M. E. Castellino (coord.), Literatura de las regiones argentinas II (pp. 155-182). Mendoza: Centro de Estudios de Literatura de Mendoza.

Laguarda, P. (2014). El cine en La Pampa: una historia de película. En A. Lluch y C. Salomón Tarquini, C. (eds.) Historia de La Pampa I. Sociedad, política, economía. Desde los poblamientos iniciales hasta la provincialización (ca. 8000 AP a 1952) (pp. 561-579). Santa Rosa: UNLPam. Recuperado de https://www.unlpam.edu.ar/cultura-y-extension/edunlpam/catalogo/resultados-de-investigacion/historia-de-la-pampa-sociedad-politica-economia-epub

Laguarda, P. (2023). Cines, públicos y entretenimiento en el Territorio Nacional de La Pampa, a comienzos del siglo XX. Una historia fragmentada y dispersa. En: A. Cuarterolo, S. Flores y J. Sala (eds.), Giros históricos de los cines regionales en Argentina y América Latina: definiciones, delimitaciones y disputas históricas (pp. 19-42). CABA: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Recuperado de http://publicaciones.filo.uba.ar/sites/publicaciones.filo.uba.ar/files/Libro%20giros%20hist%C3%B3ricos.pdf

Lusnich, A. L.; Cuarterolo, A. y Flores, S. (Eds.) (2022). Cines regionales en cruce: un panorama del cine argentino desde un abordaje descentralizado. Eudeba.

Peirano, M. P. y Vallejo, A. (2021). El estudio de festivales de cine: aproximaciones metodológicas. REBECA. Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual, 10(2), 21-46. DOI: https://doi.org/10.22475/rebeca.v10n2.821

Peirano, M. P. y Vallejo, A. (2020). Editorial monográfico N° 42: Festivales de cine en América Latina: historias y nuevas perspectivas. Comunicación y Medios, 29(42), 11-13. Recuperado de https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/issue/view/5545

Portela, A. (2018). Cine para ver: festivales y muestras de cine en Argentina. Conceptos. Boletín de la Universidad del Museo Social Argentino, 93(502), 237-253. Recuperado de http://www1.umsa.edu.ar/wp-content/uploads/2019/03/L-0659-abril-2018.pdf#page=237

Serafini, C. (2018). Festivales de cine independiente: una galaxia que no sólo gira alrededor de Buenos Aires. Aura. Revista de Historia y Teoría del Arte, (8), 165-182. Recuperado de https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/579

Vallejo Vallejo, A. (2014). Festivales cinematográficos. En el punto de mira de la historiografía fílmica. Secuencias, Revista de Historia del Cine, (39), 13-42. Recuperado de https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/22734/festivales_vallejo_SECUENCIAS_2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y