Culture and censorship in the sixties
Main Article Content
Abstract
Perhaps we should clarify that it is by the sixties (not only in Argentina but the rest of the World), when history loses almost everything of the lineality of facts; Any kind of chronology vanishes at the attempt of establishing a clear periodization; when the events seem to pile up in an increasing number and without any logic. Even four decades earlier it results hard to explain the peculiar phenomenon of an era where the “happenings” had reached an unlimited protagonism; where the painting and modern songs seemed to be breaking free from a rusty and different past. Even today it looks to us as a contradictory issue the fact that the times when the audience and the artists were indulging themselves to certain freedoms were the same as those when the June 27th,1966 coup d’etat took place, a clear clue to “de facto” government times and the first stages in censorship.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
Jofre, J. (2008). Culture and censorship in the sixties. Historia Regional, (26), 355-360. Retrieved from https://historiaregional.org/ojs/index.php/historiaregional/article/view/169
Issue
Section
Notes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
References
AGUIRRE, Javier; ROVETA, Mariana; TIJMAN, Alejandra, Diccionario del rock argentino, Musimundo, Bs. As., 2005.
AGUIRRE, Osvaldo, “La noche de los bastones largos. 1966: El asalto a la universidad pública”, EN: Todo es Historia, Nº. 469, Bs. As., Agosto 2006.
ARIAS GONZALEZ, Oscar L, “Los últimos días de Rodolfo Walsh”, EN: Todo es Historia, Nº 416, Bs. As., Marzo 2002.
BARROS, Diego F., “Una revista de los ´ 60. Primera plana para la cultura”, EN: Todo es Historia, Nº 406, Bs. As.. Mayo 2001.
FERRARI, León, Prosa política, Siglo veintiuno editores, Bs. As., 2005.
JIMENEZ, Andrés E, “La nueva ola y la explosión del mercado discográfico”, EN: Todo es Historia, Nº 421, Bs. As., Agosto 2002.
KING, John, El Di Tella y el desarrollo cultural argentino en la década del sesenta (Prefacio de Tomás Eloy Martínez), Instituto Torcuato Di Tella, Bs. As., 2007.
LONGONI, René, “Los jóvenes desarrollistas”, EN: Todo es Historia, Nº 466, Bs. As., Mayo 2006.
MASSOTA, Oscar, Revolución en el arte. Pop-art, happenings y arte de los medios en la década del sesenta, Edhasa, Bs. As., 2004.
PADIN, Clemente, “En las avanzadas del arte latinoamericano”, EN: Escáner Cultural, WWW. Escaner.cl, Chile, Nº 13, Abril 2001.
RIZZO, Patricia, “Instituto Di Tella. Experiencias ´ 68”, Fundación Proa, Bs. As., 1998.
SEBRELI, Juan José, “Los años sesenta”, EN: Todo es Historia, Nº 280, Bs. As., octubre 1990.
AGUIRRE, Osvaldo, “La noche de los bastones largos. 1966: El asalto a la universidad pública”, EN: Todo es Historia, Nº. 469, Bs. As., Agosto 2006.
ARIAS GONZALEZ, Oscar L, “Los últimos días de Rodolfo Walsh”, EN: Todo es Historia, Nº 416, Bs. As., Marzo 2002.
BARROS, Diego F., “Una revista de los ´ 60. Primera plana para la cultura”, EN: Todo es Historia, Nº 406, Bs. As.. Mayo 2001.
FERRARI, León, Prosa política, Siglo veintiuno editores, Bs. As., 2005.
JIMENEZ, Andrés E, “La nueva ola y la explosión del mercado discográfico”, EN: Todo es Historia, Nº 421, Bs. As., Agosto 2002.
KING, John, El Di Tella y el desarrollo cultural argentino en la década del sesenta (Prefacio de Tomás Eloy Martínez), Instituto Torcuato Di Tella, Bs. As., 2007.
LONGONI, René, “Los jóvenes desarrollistas”, EN: Todo es Historia, Nº 466, Bs. As., Mayo 2006.
MASSOTA, Oscar, Revolución en el arte. Pop-art, happenings y arte de los medios en la década del sesenta, Edhasa, Bs. As., 2004.
PADIN, Clemente, “En las avanzadas del arte latinoamericano”, EN: Escáner Cultural, WWW. Escaner.cl, Chile, Nº 13, Abril 2001.
RIZZO, Patricia, “Instituto Di Tella. Experiencias ´ 68”, Fundación Proa, Bs. As., 1998.
SEBRELI, Juan José, “Los años sesenta”, EN: Todo es Historia, Nº 280, Bs. As., octubre 1990.