Visualizing the Catastrophe. Photographs and Visual Objects of the 1906 Earthquake in Valparaiso.
Main Article Content
Abstract
This article analyzes the photographic representation of the earthquake that affected the city of Valparaíso in 1906. The research proposes that the use of photographs in the press, as well as in postcards and albums, gave way to the creation of new types of stories about the earthquake through visuality and closeness to the experience of the earthquake in the streets. The research was based on extensive documentary work carried out in different archives in Santiago and Valparaíso. The recovered documentation was analyzed based on iconographic and iconological observations that allowed for a selection and in-depth analysis of the photographic images. This article is structured in two parts: firstly, it analyzes the use of photography in the press and secondly, it observes the use of photographs of the earthquake in other visual objects, such as albums and postcards. Thus, this form of visual representation was a technical tool of the industrial modernity that, in turn, contributed to the transformation of social and cultural narratives to record and understand disasters.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
Cifuentes Guerra, M. Ángela, Arango López, D., & Superby, N. (2023). Visualizing the Catastrophe. Photographs and Visual Objects of the 1906 Earthquake in Valparaiso. Historia Regional, (50), 1-26. Retrieved from https://historiaregional.org/ojs/index.php/historiaregional/article/view/821
Section
Dossier
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
References
Arango López, D. (2021a). La evidencia en cenizas. Definir y comprobar el delito de incendio. Valparaíso, Chile, 1874-1906. Atenea 524, pp. 219-239. DOI: https://doi.org/10.29393/At524-12DAEC10012
Arango López, D. (2021b). Timber Architecture in a Fire-Prone City: Building a Fire Regime in Valparaíso, Chile 1838–1906. Architectural Theory Review, 25(1-2), pp. 216-229. DOI: https://doi.org/10.1080/13264826.2021.1969584
Arango López, D. (2022). Riesgo de incendio y arquitectura en madera en Valparaíso. 1838-1906. Revista Historia y Patrimonio, 1.
Barthes, R. (1997). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.
Benjamin, W. (2005). Libro de los paisajes. Madrid: Akal.
Benjamin, W. (2015). Pequeña historia de la fotografía. En Sobre la fotografía. Valencia: Pre-Textos.
Burgos Cuthbert, G. (2014). Valparaíso. Joya del Pacífico a través de sus postales de época. Santiago: Ricaaventura.
Burke, P. (2001). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica.
Cifuentes Guerra, M. A. (2020). Postales, viaje y turismo: la experiencia de una viajera ecuatoriana a inicios del siglo XX. Historia Contemporánea, 63, pp. 585-630. DOI: https://doi.org/10.1387/hc.20241
Déotte, J. L. (2013). La ciudad porosa. Walter Benjamin y la arquitectura. Santiago: Metales Pesados.
Díaz Barrado, M. (2012). La imagen en el tiempo. El uso de las fuentes visuales en la historia. Historia Actual Online, 29, pp. 141-162. DOI: https://doi.org/10.36132/hao.v0i29.774
Dosse, F. (2012). El giro reflexivo de la historia. Recorridos epistemológicos y atención a las singularidades. Santiago: Universidad Finis Terrae.
Dosse, F. (2013). El acontecimiento histórico entre Esfinge y Fénix. Historia y Grafía, 41, pp. 13-42. DOI: https://doi.org/10.48102/hyg.vi41.54
Edwards Bello, J. (2015). Valparaíso. Santiago: Universidad Diego Portales.
Freund, G. (1983). La fotografía como documento social. Barcelona: Gustavo Gili.
García Acosta, V. (2001). Las formas de registro sísmico del siglo XV a principios del siglo XIX. En Los sismos en la historia de México: Vol. 2. El análisis social (pp. 23-69). México: Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de investigaciones y estudios superiores en antropología social, Fondo de Cultura Económica.
Gil, M. (2017). La reconstrucción del valor urbano de Valparaíso luego del terremoto de 1906. ARQ, 97, 78-89. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-69962017000300078
Hassner, R. (1988). La fotografía y la prensa. En J. C. Lemagny , A. Rouillé (Eds.), Historia de la fotografía. Barcelona: Alcor.
Márquez, F., Bustamante, J., Pinochet, C. (2019). Antropología de las ruinas. Desestabilización y fragmento. Cultura-Hombre-Sociedad, 29(2), pp. 109-124. DOI: http://dx.doi.org/10.7770/0719-2789.2019.cuhso.03.a04
Martland, S. J. (2017). Construir Valparaíso: Tecnología, municipalidad y Estado, 1820-1920. Santiago: Dibam.
Millán Millán, P. M. (2015). Los planes de reconstrucción de Valparaíso (Chile) tras el terremoto de 1906: La búsqueda de la modernidad en el trazado urbano. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, XX (1129). Recuperado de: http://www.ub.es/geocrit/b3w-1129.pdf>
Nora, P. (1985). La vuelta del acontecimiento. En J. Le Goff & P. Nora (Eds.), Hacer la historia: Vol. 1 Nuevos Problemas. Barcelona: Laia.
Onken, H. (2014). Visiones y visualizaciones: La nación en tarjetas postales sudamericanas a fines del siglo XIX y comienzos del XX. IBEROAMERICANA. América Latina - España - Portugal, 14(56), pp. 47-69. DOI: https://doi.org/10.18441/ibam.14.2014.56.47-69
Palacios Roa, A. (2016). Historia ilustrada de los megaterremotos ocurridos en Chile entre 1647 y 1906. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
Palma Behnke, M. (2014). Recorrido fragmentario por las memorias de los terremotos en Chile. Iberoamericana. América Latina - España - Portugal, 14 (55). DOI: https://doi.org/10.18441/ibam.14.2014.55.163-177
Petit-Breuilh Sepúlveda, M. E. P. (2021). La gestión de una catástrofe a principios del siglo XX: El terremoto de 1906 en Valparaíso (Chile). Antíteses, 14(27), 344-369. DOI: https://doi.org/10.5433/1984-3356.2021v14n27p344
Poole, D. (2000). Visión, raza y modernidad. Una economía visual del mundo de imágenes. Lima: Sur Casa de Estudios del Socialismo.
Quinteros Urquieta, C. (2019). Transformaciones urbanas post desastre en Valparaíso. Estado y planes de reconstrucción. Bitácora Urbano Territorial, 29(2), pp. 151-158. DOI: https://doi.org/10.15446/bitacora.v29n2.70070
Rivera, J. (2008). La tarjeta postal en Chile. Modernidad, hegemonía y estética en su discurso [Maestría]. Universidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidades. Recuperado de https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/108499
Rodríguez Lehmann, C. (2021). El álbum de Santa Lucía como artefacto narrativo visual. Benjamín Vicuña Mackenna y el registro fotográfico. Universum, 36(2), pp. 395-413. DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-23762021000200395
Rodríguez Rozas, A., & Gajardo Cruzat, C. (1906). La catástrofe del 16 de agosto de 1906 en la República de Chile. Valparaíso: Imprenta, Litografía y encuadernación Barcelona.
Rodríguez Villegas, H. (1985). Historia de la fotografía en Chile. Registro de daguerrotipistas, fotógrafos, reporteros gráficos y camarógrafos 1840-1940. Boletín de la Academia Chilena de la Historia, LII (96), pp. 189-340.
Rodríguez Villegas, H. (2011). Historia de la fotografía. Fotógrafos en Chile 1900-1950. Santiago: Centro Nacional de Patrimonio Fotográfico.
Rouillé, A. (2017). La fotografía. Entre documento y arte contemporáneo. México: Herder.
Rousseau, J. J. (1759). Lettre de J.J Rousseau à Monsieur de Voltaire (le 18 août 1756). En Oeuvres complètes: Vol. IV. París: Gallimard.
Simmel, G. (1934). Las ruinas. En G. Simmel, Cultura femenina y otros ensayos. Madrid: Revista de Occidente.
Urbina Burgos, R. (1999). Valparaíso. Auge y ocaso del viejo Pancho 1830-1930. Valparaíso: Universidad de Playa Ancha, Ciencias de la Educación.
Valderrama, L. (2015). Seismic Forces and State Power: The Creation of the Chilean Seismological Service at the Beginning of the Twentieth Century. Historical Social Research, 40(2), pp. 81-104.
Valderrama, L. (2021). Todos los temblores después del terremoto. Configurar la experticia en un país sísmico. Santiago: Universidad Alberto Hurtado.
Voltaire. (1756). Poème sur le désastre de Lisbonne et sur la loi naturelle. Cramer. Recuperado de: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5727289v/f2.image
Walter, F. (2008). Catastrophes. Une histoire culturelle du XVI-XXI siècle. París: Seuil.
Arango López, D. (2021b). Timber Architecture in a Fire-Prone City: Building a Fire Regime in Valparaíso, Chile 1838–1906. Architectural Theory Review, 25(1-2), pp. 216-229. DOI: https://doi.org/10.1080/13264826.2021.1969584
Arango López, D. (2022). Riesgo de incendio y arquitectura en madera en Valparaíso. 1838-1906. Revista Historia y Patrimonio, 1.
Barthes, R. (1997). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.
Benjamin, W. (2005). Libro de los paisajes. Madrid: Akal.
Benjamin, W. (2015). Pequeña historia de la fotografía. En Sobre la fotografía. Valencia: Pre-Textos.
Burgos Cuthbert, G. (2014). Valparaíso. Joya del Pacífico a través de sus postales de época. Santiago: Ricaaventura.
Burke, P. (2001). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica.
Cifuentes Guerra, M. A. (2020). Postales, viaje y turismo: la experiencia de una viajera ecuatoriana a inicios del siglo XX. Historia Contemporánea, 63, pp. 585-630. DOI: https://doi.org/10.1387/hc.20241
Déotte, J. L. (2013). La ciudad porosa. Walter Benjamin y la arquitectura. Santiago: Metales Pesados.
Díaz Barrado, M. (2012). La imagen en el tiempo. El uso de las fuentes visuales en la historia. Historia Actual Online, 29, pp. 141-162. DOI: https://doi.org/10.36132/hao.v0i29.774
Dosse, F. (2012). El giro reflexivo de la historia. Recorridos epistemológicos y atención a las singularidades. Santiago: Universidad Finis Terrae.
Dosse, F. (2013). El acontecimiento histórico entre Esfinge y Fénix. Historia y Grafía, 41, pp. 13-42. DOI: https://doi.org/10.48102/hyg.vi41.54
Edwards Bello, J. (2015). Valparaíso. Santiago: Universidad Diego Portales.
Freund, G. (1983). La fotografía como documento social. Barcelona: Gustavo Gili.
García Acosta, V. (2001). Las formas de registro sísmico del siglo XV a principios del siglo XIX. En Los sismos en la historia de México: Vol. 2. El análisis social (pp. 23-69). México: Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de investigaciones y estudios superiores en antropología social, Fondo de Cultura Económica.
Gil, M. (2017). La reconstrucción del valor urbano de Valparaíso luego del terremoto de 1906. ARQ, 97, 78-89. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-69962017000300078
Hassner, R. (1988). La fotografía y la prensa. En J. C. Lemagny , A. Rouillé (Eds.), Historia de la fotografía. Barcelona: Alcor.
Márquez, F., Bustamante, J., Pinochet, C. (2019). Antropología de las ruinas. Desestabilización y fragmento. Cultura-Hombre-Sociedad, 29(2), pp. 109-124. DOI: http://dx.doi.org/10.7770/0719-2789.2019.cuhso.03.a04
Martland, S. J. (2017). Construir Valparaíso: Tecnología, municipalidad y Estado, 1820-1920. Santiago: Dibam.
Millán Millán, P. M. (2015). Los planes de reconstrucción de Valparaíso (Chile) tras el terremoto de 1906: La búsqueda de la modernidad en el trazado urbano. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, XX (1129). Recuperado de: http://www.ub.es/geocrit/b3w-1129.pdf>
Nora, P. (1985). La vuelta del acontecimiento. En J. Le Goff & P. Nora (Eds.), Hacer la historia: Vol. 1 Nuevos Problemas. Barcelona: Laia.
Onken, H. (2014). Visiones y visualizaciones: La nación en tarjetas postales sudamericanas a fines del siglo XIX y comienzos del XX. IBEROAMERICANA. América Latina - España - Portugal, 14(56), pp. 47-69. DOI: https://doi.org/10.18441/ibam.14.2014.56.47-69
Palacios Roa, A. (2016). Historia ilustrada de los megaterremotos ocurridos en Chile entre 1647 y 1906. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
Palma Behnke, M. (2014). Recorrido fragmentario por las memorias de los terremotos en Chile. Iberoamericana. América Latina - España - Portugal, 14 (55). DOI: https://doi.org/10.18441/ibam.14.2014.55.163-177
Petit-Breuilh Sepúlveda, M. E. P. (2021). La gestión de una catástrofe a principios del siglo XX: El terremoto de 1906 en Valparaíso (Chile). Antíteses, 14(27), 344-369. DOI: https://doi.org/10.5433/1984-3356.2021v14n27p344
Poole, D. (2000). Visión, raza y modernidad. Una economía visual del mundo de imágenes. Lima: Sur Casa de Estudios del Socialismo.
Quinteros Urquieta, C. (2019). Transformaciones urbanas post desastre en Valparaíso. Estado y planes de reconstrucción. Bitácora Urbano Territorial, 29(2), pp. 151-158. DOI: https://doi.org/10.15446/bitacora.v29n2.70070
Rivera, J. (2008). La tarjeta postal en Chile. Modernidad, hegemonía y estética en su discurso [Maestría]. Universidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidades. Recuperado de https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/108499
Rodríguez Lehmann, C. (2021). El álbum de Santa Lucía como artefacto narrativo visual. Benjamín Vicuña Mackenna y el registro fotográfico. Universum, 36(2), pp. 395-413. DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-23762021000200395
Rodríguez Rozas, A., & Gajardo Cruzat, C. (1906). La catástrofe del 16 de agosto de 1906 en la República de Chile. Valparaíso: Imprenta, Litografía y encuadernación Barcelona.
Rodríguez Villegas, H. (1985). Historia de la fotografía en Chile. Registro de daguerrotipistas, fotógrafos, reporteros gráficos y camarógrafos 1840-1940. Boletín de la Academia Chilena de la Historia, LII (96), pp. 189-340.
Rodríguez Villegas, H. (2011). Historia de la fotografía. Fotógrafos en Chile 1900-1950. Santiago: Centro Nacional de Patrimonio Fotográfico.
Rouillé, A. (2017). La fotografía. Entre documento y arte contemporáneo. México: Herder.
Rousseau, J. J. (1759). Lettre de J.J Rousseau à Monsieur de Voltaire (le 18 août 1756). En Oeuvres complètes: Vol. IV. París: Gallimard.
Simmel, G. (1934). Las ruinas. En G. Simmel, Cultura femenina y otros ensayos. Madrid: Revista de Occidente.
Urbina Burgos, R. (1999). Valparaíso. Auge y ocaso del viejo Pancho 1830-1930. Valparaíso: Universidad de Playa Ancha, Ciencias de la Educación.
Valderrama, L. (2015). Seismic Forces and State Power: The Creation of the Chilean Seismological Service at the Beginning of the Twentieth Century. Historical Social Research, 40(2), pp. 81-104.
Valderrama, L. (2021). Todos los temblores después del terremoto. Configurar la experticia en un país sísmico. Santiago: Universidad Alberto Hurtado.
Voltaire. (1756). Poème sur le désastre de Lisbonne et sur la loi naturelle. Cramer. Recuperado de: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5727289v/f2.image
Walter, F. (2008). Catastrophes. Une histoire culturelle du XVI-XXI siècle. París: Seuil.