The Importance of Photography in the Emergence of Regional Film Production Hubs During the Silent Period: Chronicle of a Late but Fundamental Relationship

Main Article Content

Andrea Cuarterolo

Abstract

The historiography of Argentine cinema has traditionally been biased by a centralist approach that has disdained all those cinematographic phenomena that took place outside the Capital. However, since the beginning of the medium, there have been small hubs of production scattered throughout the country, led by what Luciana Correa de Araujo has called "singular personalities", who, even in the most remote places and challenging conditions, achieved to make films thanks to their technical and creative abilities. Many of these pioneers had initially been photographers and replicated, somewhat out of time, an extremely common phenomenon in the beginnings of cinema: the transfer of professionals from the photographic to the cinematographic medium. With few technological resources, without teachers from whom to learn the trade, and with limited and late access to cinematographic novelties from the Capital and abroad, photography was for these filmmakers a reservoir of technical, aesthetic, and narrative knowledge that, undoubtedly, served as the basis for their precursory film production.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cuarterolo, A. (2024). The Importance of Photography in the Emergence of Regional Film Production Hubs During the Silent Period: Chronicle of a Late but Fundamental Relationship. Historia Regional, (54), 1-17. Retrieved from https://historiaregional.org/ojs/index.php/historiaregional/article/view/988
Section
Dossier
Author Biography

Andrea Cuarterolo, Universidad de Buenos Aires / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas / Universidad Nacional de Quilmes

Doctora en Historia y Teoría de las Artes (Universidad de Buenos Aires). Investigadora independiente (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas). Docente (Universidad de Buenos Aires y Universidad Nacional de Quilmes). Codirectora del Centro de Investigaciones y Nuevos Estudios sobre Cine (CIyNE) y la Asociación de Estudios sobre Precine y Cine Silente Latinoamericano (PRECILA). Directora de Vivomatografías. Revista de estudios sobre precine y cine silente en Latinoamérica. Argentina.

References

Agesta, M.; Brancamonte, L. y Cernadas, M. (2016). Bahía Blanca de la ‘segunda fundación’ a la sociedad de masas (1880-1993). En: M. Cernadas, L. Brancamonte, M. Agesta y Y. Trueba. Escenarios de la sociabilidad en el sudoeste bonaerense durante la primera mitad del siglo XX. Bahía Blanca: Editorial de la Universidad Nacional del Sur - Ediuns.
Agesta, M. (2015). Fotografía de prensa y proyecto regional. La fotografía en la construcción de una identidad regional en el interior argentino (Bahía Blanca, 1900-1930). A contracorriente, 12 (3), 296-345. Recuperado de: https://acontracorriente.chass.ncsu.edu/index.php/acontracorriente/article/view/1068
Barrios Barón, C. (1996). Los Filippini y otros fotógrafos de General Pico, La Pampa. En: Memoria del 4° Congreso de Historia de la Fotografía en la Argentina, Buenos Aires: CEP.
Barrios Barón, C. (2001). Los fotógrafos de Ingeniero Luiggi (Pcia. de La Pampa). Bautista Amé y su dinastía. En: Memoria del 6° Congreso de Historia de la Fotografía en la Argentina. Buenos Aires: CEP.
Bustos, C. (2007). Carlos Ladislao Bustos. Un fotógrafo de vocación. En: Memoria del 9° Congreso de Historia de la Fotografía en la Argentina. Buenos Aires: CEP.
Cappa, C. (2017). El archivo fílmico de los Filippini. En: Actas de las II Jornadas. Los archivos personales: prácticas archivísticas, problemas metodológicos y usos historiográficos. Buenos Aires: CeDInCI/UNSAM.
Cappa, C. (ed.) (2019). Nitrato argentino. Una historia del cine de los primeros tiempos. Buenos Aires: Museo del Cine.
Correa de Araujo, L. (2013). A produção regional brasileira: relações com experiências latinoamericanas e com o modelo norte-americano. En: S. Dennison (org.). World cinema: as novas cartografias do cinema mundial. Campinas: Papirus.
Couselo, J. M. et al. (1984). Historia del Cine Argentino. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Cuarterolo, A. (2013). De la foto al fotograma. Relaciones entre cine y fotografía en la Argentina (1840-1933). Montevideo: CdF Ediciones. Recuperado de: https://issuu.com/cmdf/docs/cuarterolo
Cuarterolo, A. y Jelicié, E. (2022). Entre filmar la aldea y filmar el mundo: las producciones de ficción regionales durante el período silente”. En: A. Cuarterolo, S. Flores y A. L. Lusnich (eds.). Cines regionales en cruce. Un panorama del cine argentino desde un abordaje descentralizado. Buenos Aires: EUDEBA.
De Gouvion Saint Cyr, A. y Lemogodeuc, J. M. (2009). Walter Roil. Cronista de la Patagonia. Buenos Aires: Ediciones Larivière.
Etchenique, J. y Pena, C. (2003). Apuntes para una historia del cine en el Territorio Nacional de La Pampa. Santa Rosa: Departamento de investigaciones culturales del Ministerio de Cultura y Educación.
Gaudreault, A. (2004) Cinema delle origini o della cinematografia-attrazione. Milán: Editrice Il Castoro.
Giuníppero, E. (1997). Los Hardy. Una estirpe de fotógrafos. En: Memoria del 5° Congreso de Historia de la Fotografía en la Argentina. Buenos Aires: CEP.
Hansen, M. (1991). Babel and Babylon: spectatorship in American silent film. Cambridge: Harvard University Press.
Kohen, H. (2005). Algunas bodas y muchos funerales. Imagen cinematográfica e identidad en el período 1897-1919. Cuadernos de Cine Argentino, 5, 31-46.
Laguarda, P. (2007). Modernidad, cultura y cine en el Territorio Nacional de La Pampa. En: Actas de las XI Jornadas Interescuelas. San Miguel de Tucumán: Universidad de Tucumán. Recuperado de: https://cdsa.aacademica.org/000-108/469.pdf
Laguarda, P. (2014). El cine en La Pampa. Una historia de película. En A. Lluch y C. Salomón Tarquini. Historia de la Pampa. Sociedad, Política, Economía, Santa Rosa: Universidad Nacional de La Pampa.
López, A. M. (2015). Cine temprano y modernidad en América Latina. Revista de estudios sobre precine y cine silente en Latinoamérica, 1, 128-170, trad. F. Álvez Francese. Recuperado de: http://www.vivomatografias.com/index.php/vmfs/article/view/31
López Castro, G. y Martín, L. (2019). Archivo Fotográfico Filippini. Rastrilladas, 2, 24-27. Recuperado de: https://issuu.com/revista.rastrilladas/docs/revista_rastrilladas_-_no.2
Monforte, M. (2024). “Hace 100 años se estrenaba la primera película hecha por marplatenses”, Diario La Capital, Mar del Plata, 9 de agosto de 2024. Recuperado de: https://www.lacapitalmdp.com/hace-100-anos-se-estrenaba-la-primera-pelicula-hecha-por-marplatenses/
Monteverde, M. (2015). Mateo Bonnin, pionero en la cinematografía argentina. Mar del Plata (1904-1935). Mar del Plata: edición de la autora.
Monteverde, M. (2013). Fotógrafos de las ramblas de Mar del Plata. Bonnin y Suárez (1900-1945). Mar del Plata: edición de la autora.
Monteverde, M. (2023). Mateo Bonnin. Un mallorquín en Argentina (1872-1935). Mar del Plata: edición de la autora.
Neifert, A. (2007). El cine en Bahía Blanca. Memoria y homenaje. Bahía Blanca: Centro de Estudios Bahía Blanca.
Neveleff, J. y Monforte, M. (2023). Mar del Plata es cine. De los pioneros a 2024. Buenos Aires: Gogol.