“La guerra gaucha” and the “very national” film. Some approaches to its film critics

Main Article Content

Martín Batalla

Abstract

This work occupies of a legendary film in the annals of the creole cinematography: La guerra gaucha, directed by Lucas Demare to the stamp Associated, and performed for the first time in Buenos Aires in November of 1942. In relation with it, we study, on one hand, the warm reception taxed for the critics of premiere; on the other hand, to examine in perspective the pronouncements of film historians, who, have been already benefited for the temporary distance of their exams, don´t let up of reaffirm in substance the pronouncements of previous analysts. The early calibrations of this premiere underline, as the latest, the consideration as far as three substantial scenes- the historic, the stylistic and the mechanical-, that condense the reasons which single out the shipment in front of other proposal of that time: The gaucha war overcomes any argentinian film realized up to today. The film was applauded in the context of its premiere and eulogized by the analysts after seventy year, this “very national” film will let us to contrast the (early and quiet), and to study the predicament that the called “impressionist critic” of news executed in the historians.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Batalla, M. (2017). “La guerra gaucha” and the “very national” film. Some approaches to its film critics. Historia Regional, (37), 39-53. Retrieved from https://historiaregional.org/ojs/index.php/historiaregional/article/view/138
Section
Dossier
Author Biography

Martín Batalla, Escuela de Artes Visuales “Emilio Pettorutti”. Instituto Superior de Formación Docente “Pte. Arturo Illia”. Conservatorio de Música “Juan Carlos Marcos Paz

Magister en Literatura argentina y Profesor en Letras, Universidad Nacional de Rosario (UNR). Docente en la Escuela de Artes Visuales “Emilio Pettorutti”, el Instituto Superior de Formación Docente “Pte. Arturo Illia” y el Conservatorio de Música “Juan Carlos Marcos Paz.

References

ANDERSON, Benedict; Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y difusión del nacionalismo, Fondo de Cultura Económica, México, 1993.

BORGES, Jorge Luis; “Leopoldo Lugones, El imperio jesuítico”, Biblioteca Personal. Prólogos (Obras Completas IV, Emecé, Buenos Aires, 1996.

CALISTRO, Mariano y otros; Reportaje al cine argentino. Los pioneros del sonoro, América Norildis Editores, Buenos Aires, 1978.

CASANOVA, Pascale; La República mundial de las Letras, Anagrama, Barcelona, 2001.

COUSELO, Jorge Miguel; “Literatura argentina y cine nacional”, en Historia de la literatura argentina 4. Los proyectos de vanguardia, Centro Editor de América Latina, Buenos Aires, 1980, pp. 601-624.

DI NÚBILA, Domingo; Historia del cine argentino I, Cruz de Malta, Buenos Aires, 1959.

DI NÚBILA, Domingo; La Época de Oro. Historia del cine argentino I, Ediciones del Jilguero, Buenos Aires, 1998.

DOS SANTOS, Estela; El cine nacional, Centro Editor de América Latina, colección “La Historia Popular / Vida y milagros de nuestro pueblo”, Buenos Aires, 1971.

ESPAÑA, Claudio; “El cine sonoro y su expansión”, incluido en AA.VV., Historia del cine argentino, Centro Editor de América Latina, Buenos Aires, 1984.

ESPAÑA, Claudio; “El modelo institucional. Formas de representación en la edad de oro”, en ESPAÑA, Claudio (dir.); Cine argentino. Industria y clasicismo I. 1933-1956, Fondo Nacional de las Artes, Buenos Aires, 2000, pp. 386-409.

ESPAÑA, Claudio; “Introducción” en CALISTRO, Mariano, et al; Reportaje al cine argentino. Los pioneros del sonoro, América Norildis Editores, Buenos Aires, 1978.

GÁLVEZ; Manuel; Amigos y maestros de mi juventud, en Recuerdos de la vida literaria I, Taurus, Buenos Aires, 2002.

GARCÍA OLIVIERI, Ricardo; Cine argentino. Crónica de 100 años, Manrique Zago, Buenos Aires, 1997.

GETINO, Octavio; Cine y dependencia. El cine en la Argentina, Puntosur, Buenos Aires, 1990.

LÓPEZ, Daniel; Las grandes películas del cine argentino. 50 títulos significativos, Losada, Buenos Aires, 2009.

LUGONES, Leopoldo; La guerra gaucha, Losada, Buenos Aires, 1992. Estudio preliminar, vocabulario y notas de Susana Cella.

LUSNICH, Ana Laura “Artistas Argentinos Asociados. Del café a la gloria” en ESPAÑA, Claudio (dir.); Cine argentino. Industria y clasicismo I. 1933-1956, Fondo Nacional de las Artes, Buenos Aires, 2000, pp. 386-409.

MAHIEU, José Agustín; Breve historia del cine argentino, Eudeba, Buenos Aires, 1966.

MAHIEU, José Agustín; Breve historia del cine nacional. 1896-1974, Alzamor Editores, Buenos Aires, 1974.

MARANGHELLO, César; Artistas Argentinos Asociados. La epopeya trunca, Ediciones del Jilguero, Buenos Aires, 2002.

MORETTI, Franco; Lectura distante, Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires, 2015.

PEÑA, Fernando Martín; Cien años de cine argentino; Biblos-Fundación Osde, Buenos Aires, 2012.

PETIT DE MURAT, Ulyses; El guión cinematográfico. Técnica e historia, Alameda, México, 1954.

PETIT DE MURAT, Ulyses; Este cine argentino, Ediciones Del Carro de Tespis, Buenos Aires, 1959.

POSADAS, Abel y otros; Cine sonoro argentino. 1933-1943, El Calafate Editores, Buenos Aires, 2005-2006.

RINESI, Eduardo; “Imágenes del desierto, ideología de la Nación” en Horacio GONZÁLEZ y Eduardo RINESI (comp.), Decorados. Apuntes para una historia social del cine argentino, Manuel Suárez Editor, Buenos Aires, 1993, pp. 49-72.

RUSSO, Eduardo; El cine clásico. Itinerarios, variaciones y replanteos de una idea, Manantial, Buenos Aires, 2008.

SADOUL, Georges; Des origines à nos jours; Paris, Flammarion, 1968.

TABBIA, Alberto; “La guerra gaucha o la patria embalsamada”, en Notas para una constrahistoria del cine argentino, 30º Festival Internacional de Cine de Mar del Plata, Buenos Aires, 2015.