Emma Scarpini, Ramona Montiel and Isabel Sarli. Marginality and eroticism on arts and cinema
Main Article Content
Abstract
Certain figurative productions of Spilimbergo and Berni or films starred by IsabelSarli have drawn the spotlight onto the role of the marginal woman: women as sexual objects from the strictest of their materiality. In the 1930’s, Spilimbergo, imagines his Emma Scarpini, a woman who needs to prostitute herself; three decades later, Berni’s engravings and collages portrait another fictional character: Ramona Montiel… a kind of Milonguita. In 1958 Armando Bo shoots El trueno entre las hojas, a cult piece in Argentina. Frame after frame, Isabel Sarli’s charisma stands out, being considered a divinity of eroticism and almost an undoubtedly sexual icon from that moment on.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
Jofre, J. (2009). Emma Scarpini, Ramona Montiel and Isabel Sarli. Marginality and eroticism on arts and cinema. Historia Regional, (27), 213-219. Retrieved from https://historiaregional.org/ojs/index.php/historiaregional/article/view/96
Issue
Section
Notes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
References
BORGES, Jorge Luís, El Aleph, Emecé, Bs. As., 2005.
FITTIPALDI, Luís María, Isabel Sarli, 2005, http://www.ucm.es/info/especulo/numero14/bor_gauc.html
GARCIA, Fernando, Los ojos. Vida y pasión de Antonio Berni, Planeta, Bs. As., 2004.
JITRIK, Noé, El mundo del ochenta, CEAL, Bs. As. 1982.
MARTIELLO, Liliana Mabel, “Apuntes para una historia de la prostitución en Bs. As.”, EN: Revista Persona, Bs. As., Nº 37, enero del 2006.
MUSEO NACIONAL DE BELLAS ARTES, Antonio Berni. Obra pictórica 1922-1981, Bs. As., Junio-julio 1984.
ONEGA, Gladis S, La inmigración en la Literatura Argentina (1880-1910), Bs. As., CEAL, 1982.
PEREZ JARA, Carlos, “La pornografía, o el erotismo del otro”, EN: Revista El Catoblepas, Nódulo materialista, 2005. Disponible en: http://www.nodulo.org/ec/2005/n036p18.htm
PUJOL, Sergio, Rock y dictadura, Emecé, Bs. As., 2005.
ROA BASTOS, Augusto, El trueno entre las hojas, Losada, Bs. As., 1976.
ROA BASTOS, Augusto, Moriencia, Monte Avila, Caracas, 1969.
ROMAY, Héctor, El tango y sus protagonistas, Bureau Editor, Bs. As., 2004.
TEDIO, Guillermo, “Borges y “El sur”: Entre gauchos y compadritos”, EN: Revista Especulo, Madrid, 2000, Nº 14. Disponible en: http://www.ucm.es/info/especulo/numero14/bor_gauc.html
ULLA, Noemí, Tango, rebelión y nostalgia, Bs. As., CEAL, Bs. As., 1982.
VIÑALS, José, Berni. Palabra e imagen, Galería Imagen, Bs. As., 1976.
FITTIPALDI, Luís María, Isabel Sarli, 2005, http://www.ucm.es/info/especulo/numero14/bor_gauc.html
GARCIA, Fernando, Los ojos. Vida y pasión de Antonio Berni, Planeta, Bs. As., 2004.
JITRIK, Noé, El mundo del ochenta, CEAL, Bs. As. 1982.
MARTIELLO, Liliana Mabel, “Apuntes para una historia de la prostitución en Bs. As.”, EN: Revista Persona, Bs. As., Nº 37, enero del 2006.
MUSEO NACIONAL DE BELLAS ARTES, Antonio Berni. Obra pictórica 1922-1981, Bs. As., Junio-julio 1984.
ONEGA, Gladis S, La inmigración en la Literatura Argentina (1880-1910), Bs. As., CEAL, 1982.
PEREZ JARA, Carlos, “La pornografía, o el erotismo del otro”, EN: Revista El Catoblepas, Nódulo materialista, 2005. Disponible en: http://www.nodulo.org/ec/2005/n036p18.htm
PUJOL, Sergio, Rock y dictadura, Emecé, Bs. As., 2005.
ROA BASTOS, Augusto, El trueno entre las hojas, Losada, Bs. As., 1976.
ROA BASTOS, Augusto, Moriencia, Monte Avila, Caracas, 1969.
ROMAY, Héctor, El tango y sus protagonistas, Bureau Editor, Bs. As., 2004.
TEDIO, Guillermo, “Borges y “El sur”: Entre gauchos y compadritos”, EN: Revista Especulo, Madrid, 2000, Nº 14. Disponible en: http://www.ucm.es/info/especulo/numero14/bor_gauc.html
ULLA, Noemí, Tango, rebelión y nostalgia, Bs. As., CEAL, Bs. As., 1982.
VIÑALS, José, Berni. Palabra e imagen, Galería Imagen, Bs. As., 1976.